Stationsstraat - 4
Vleesfabriek Udema (3)

 U heeft het toch gelezen?
Nee - U leest geen Agrarisch dagblad!  
In Holten werkte een nazaat van onze Udema's nog altijd onder die naam.

Maar...

Zo'n bericht gaat je niet in de kouwe kleren zitten. 
Vooral niet voor de 69 medewerkers die hierdoor op straat komen te staan.
Misschien kunnen we als blijk van solidariteit en verbondenheid ons kerstpakket aan deze medewerkers schenken. Nee, dat is flauw - daar zitten zij niet op te wachten..
We gaan daarom als troost maar weer eens bij de oude fabriek van Udema in ons dorp kijken..

Uitstekende kwaliteit doet u eten met smaak, 
zo zegt Udema in een bedrijfsfolder uit 1940

 

Oude folder van de Udemafabriek

Ik kreeg deze folder van Roelof Boelens en hij suggereerde om de luchtfoto van de andere pagina over Udema hier eens naast te leggen. Dat is een goed idee!  We zien dat in die tijd Udema nog vrijwel geheel  "los" van het dorp lag Het verschil in tijd? Ongeveer 15 - 20 jaar!

Luchtfoto Udema complex

We hebben trouwens ook nog een foto uit de krant die juist de tussensituatie weergeeft,
want ze zijn hier juist bezig om de nieuwe huizen aan de Heetkamp te bouwen.


Luchtfoto Udema complex

(2007-04) Wat u niet kunt zien, is dat hierboven eerst eenzelfde foto heeft gestaan, maar veel vager! We kregen nu de beschikking over een veel duidelijker exemplaar. Die hebben wij nu dus omgeruild. Maar die duidelijke foto gaf ook de mogelijkheid om een aantal interessante uitsnedes te maken, die een wat gedetailleerder blik werpen op het

 

Aan de linkerkant hebben we een mooie aanblik op de 'loopbrug' van het spoor waar, naar ik aanneem, de varkens de fabriek vanuit de treinwagon de fabriek binnengingen

 

Oude fabrieksgebouwen met rechts de pijp nog fier overeind...

Hier ziet u de huizen van de Heetkamp in aanbouw. Mooi is te zien hoe de rook uit de pijp een lint van schaduw over de grond trekt 

(2008-10) We kregen een andere mooie foto in vogelvluchtperspectief van het Udema-gebied. De foto is uit 1966

 

 Ook hier hebben we even weer ingezoomd op wat details. Natuurlijk allereerst op de fabriek zelf. Merk op dat aan de bovenkant het stationsgebouw en de spoorlijn er nog altijd liggen.

 

 

 Op de foto hieronder zien we dat de 'uitbreiding' van Boddeveld-1 in volle gang is. Het stratenplan is al duidelijk te herkennnen. De huizen aan de Eekschillersweg zijn zoals u kunt zien al klaar.

 

 

 We hebben even apart ingezoomd op de hoek van de Stationsstraat en Eekschillersweg. Dan bedoelen we niet het huis van dokter Van der Blij, maar het huis aan de overkant: dat van groenteboer Jentes. Als er iets onherkenbaar veranderd is in Gieten dat is het hier wel. Voor wie niet zo bekend is in het oude Gieten. Dit is de plaats waar nu de C1000 winkel staat. De gestage uitbreiding van die winkel hebben we elders op deze site al beschreven.

 

 

Tenslotte wil ik u nog wijzen op een subtiel detail. Helemaal rechtsonder op de foto ziet u een salonwagen staan, met daarbij wat schuurwerk.  Ik ben ervan overtuigd dat het hier gaat om een gelande buitenaards ruimteschip. Klamer Bos meent evenwel dat we van doen hebben met een droogmolen. Geef toe: die gedachte is niet half zo spannnend.

(2008-11) We zijn helemaal op de Udema-luchtfototoer. Want we ontvingen alweer een nieuw exemplaar. Wat denken jullie? Ergens begin van de jaren zeventig?

 

(2010-10) Even verderop staan de luchtfoto's die we de vorige maand hier publiceerden. het ging over de fik bij Udema. Maar ook nu alweer hebben we aantal leuke foto's vanuit de lucht van Udema. Ze zullen aan het einde van de jaren zestig gemaakt zijn.

De foto's laten in kleur de uitbreiding op Boddeveld zien. Ook de winkel van groenteboer Jentes staat er nog.

Hieronder zien we dat er ook nog volop gebouwd wordt aan de Kerspelstraat

Op onderstaande foto zien we rechtsonder het oude stationsgebouw. De bomenlaan (waren het beuken??) die we tussen de fabriek en het station in zien was oorspronkelijk de oprit naar dat station. Later werd het de laan die ons naar de winkel van Udema leidde

 

(2010-09) We gaan voort met de presentatie van luchtfoto's van het terrein van Udema. Deze kregen we van Henk Bolt. In 1997 was er twee keer brand bij Udema. Het complex was in de fik gestoken. Dit was wat resteerde van de eens zo bedrijvige fabriek.

Het Nieuwsblad van het Noorden schreef op 1 april 1997over de brand:

 

Saillant detail was dat een lid van de vrijwillige brandweer bij de brandstichting betrokken was. Onderstaand bericht was te lezen in het Nieuwsblad van het Noorden van 1 mei 1997

 

(2007-04) Nu nog even iets anders. In de jaren zestig was het een rage om speldjes te sparen. U heeft er misschien ook volop aan meegedaan. Er bestaat tegenwoordig zelfs een (digitaal) museum voor. En van dat museum kregen we een vraag voorgelegd. Ze vroegen of deze speldjes bij 'onze' Udema in Gieten behoren, of bij de vestiging in Holten. Weet u het? Laat het even weten!

Als u zich afvraagt wat er onderaan het rechtse speldje staat, dan kan ik u zeggen dat daar 'metworst' staat. Maar als die niet van van de Gieter Udema zijn, hadden die dan wel eigen speldjes? Die willen we natuurlijk dan ook wel graag even zien. 

(2008-04) Precies een jaar nadat we hier de vraag neerlegden geeft Klaas Woltman uit Eext ons uitsluitsel over de herkomst van de speldjes:  "De Udema speldjes zijn van U-vlees, onder deze naam zijn de broers jan (Nijeveen) en Tjarko (Holten) eerst begonnen. Zij mochten de naam Udema eerst niet gebruiken)

(2009-10)  We zijn weer ruim een jaar verder en we kregen een berichtje van F. Besouw. Een nieuwe dorpsbewoner, maar met roots in Utrecht. Hij zegt:

Bij het bekijken van de geschiedenis met betrekking tot "Udema" vielen mijn bij "Udema 3" twee speldjes op. De twee linker speldjes zijn naar mijn mening de speldjes zoals deze in de jaren 50 van de vorige eeuw door de Utrechtse Jaarbeurs werden uitgeven. Het speldje symboliseert de Utrechtse Jaarbeurs, als stad, beurs en handelsbevorderende organisatie, de "U" van de stad gekroond door de helm van Mercurius (god van de handel).

En dat hij gelijk heeft bewijzen deze (uit het Utrechts Archief afkomstige) foto's die hij heeft meegestuurd. Ook weer opgelost!
 

 

 

 

We hebben trouwens nog een hele mooie foto van Udema. 
In een perspectief zoals we hem niet veel eerder zijn tegengekomen.

 

 

Enkele jaren geleden hebben Rense Schuurman en Ingrid van der Velde een boekje uitgebracht onder de titel
"Udema Gieten- Medewerkers in beeld". 
We hebben op een eerdere pagina over Udema al eens wat Udema - vervoermiddelen laten zien. 
In dit boekje staan er ook weer een aantal afgebeeld die de moeite waard zijn om hier ook nog eens te tonen

Dit was één van de bestelwagens die al in de jaren dertig tot het wagenpark van Udema behoorde.
Aan het begin van de jaren vijftig bezat Udema 25 vrachtauto's bestelauto's en tractors.

 



 De bovenstaande foto is uit ongeveer 1954. Links staat Koos Smeding met naast hem Teun Woltman.
Dit was een 'split-level-auto'. Varkens werden hierin namelijk in twee lagen vervoerd. 
In de Hanomag van de foto hieronder werd in de jaren vijftig het vlees vervoerd.

 

(2006-09)  Er is nog een mooie foto van een Udema-auto met Teun Woltman erop. Ik kreeg deze van Dirk Smid. Links van teun Woltman staat Derk Paapst afgebeeld. Hij was de chef van de Udema-garage.


  

 

Hieronder had ik graag nog een afbeelding willen plaatsen van de luxe bedrijfsauto van Udema. Die had ik ooit eens ontvangen van een mevrouw die als kind in één van de witte huizen aan de overkant heeft gewoond.De huizen die dus nu ook gesloopt zijn. Helaas ben ik haar mail bij één van pc-crashes uit het verleden kwijtgeraakt.Mocht zij het het verhaal hier lezen, dan zouden we die foto graag nog eens opnieuw ontvangen.

(2006-09)  Vroeg of laat komt toch alles weer op zijn pootjes terecht. Het was Carin Smid, dochter van Udema bedrijfsleider Roelf Smid, die daar tot 1963 heeft gewoond. Van haar had ik die foto gekregen, en ze heeft die andermaal toegestuurd. Wat is dit van een auto? Volgens mij is het een Buick

(2009-02) Sjaak Oosterling uit Goes is een autogek. Hij heeft al 'aanmerkingen' gehad omtrent de Steyer uit het Woltmanmuseum, nu gaat hij verder met de auto die ik gemakshalve als Buick heb aangemerkt. Volgens hem is er sprake van een Cadillac uit 1940 waarschijnlijk een model Sixty special sedan. Hij leidt dit vooral af uit "de scherp gesneden grill, een stijlelement dat Buick veel minder uitgesproken had."

 

Tenslotte een filmpje die voornamelijk gaat over het leven in de Stationsstraat, maar eindigt met een heel specifiek Udema-gebeuren. Het uitgaan van de fabriek na het afgaan van 'de hoel'.