Stationstraat - 3
Station Gieten (2)

Er bestaat een site die zich specialiseert in stations van Nederland: www.stationsweb.nl  Of moeten we zeggen: bestond?De link doet het nu (december 2016) namelijk nie meer.

Op deze site treffen we ook nog een aantal foto's van het oude station van Gieten aan. Op de vorige pagina van het station komen deze nog niet voor. Maar ze mogen op deze site natuurlijk ook niet ontbreken.

Het station had een eigen oprit vanaf de stationsstraat. Deze bomen staan er nog steeds, want was ook de oprit naar de worstenwinkel van Udema. Bovenstaande foto moet dateren uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Zo te zien had ons station toen al een kiss-and-ride plaats.

Klamer Bos reageert alert, want hij stuurt meteen een foto van de voormalige oprit zoals die er vandaag de dag bij ligt

 

De foto hierboven hebben de specialisten gedateerd op 1910. Ik zie daarvoor geen aanwijzingen, maar het ziet er wel mooi uit.

Echt druk was het er niet op het station. Ook toen bestond reizen per trein kennelijk al uit veel en lang wachten...

(2006-10) Van Jan Karstens ontvingen we onderstaande foto:

(2015-10)  We beschikken over een betere foto van 'het opslaghok' bij het station. Leuk ook is dat personeel van het spoor voor de foto poseert. Is er iemand die een idee heeft van wie dit zijn??

(2007-05)  Hier nog een leuke foto uit 1915 van het Gieter spooremplacement.

(2016-12)  Op Facebook troffen we een hele mooi en duidelijke foto van het oude stationsgebouw aan.

(2017-05)  Via Ron Siepel kwamen we in het bezit van een mooie uit een film bevroren beeld met de stationsnaam.

 

(2014-12)  Het station dat in 1965 is afgebroken kennen we nu wel een beetje van de buitenkant. Henk Dost heeft het op zijn inmiddels befaamde wijze nader gedocumenteerd. Leuk is dat we op deze manier ook eens een kijkje kunnen nemen aan de binnenzijde van het stationsgebouw.

 

 

De onderstaande foto van de spoorwegovergang met de befaamde slagbomen dateert uit een veel jongere periode.

(2007-05) We kregen een mooie foto van een aanstormende goederentrein. De foto is uit ongeveer 1960. De conducteur van de trein, Piet Brander, moet snel de de spoorbomen sluiten. De foto is gemaakt voor een lokale krant ter ere van de ingebruikneming van de 'moderne overweg' in Gieten. Vaak werd in Gieten, zo lezen we op een site met anekdotes uit spoorwegfamilies, even een tijdje extra halt gehouden, om bij Udema goedkoop vlees in te slaan. De conducteurs hadden vaak een  bestelling voor een man of twintig meegekregen. De foto is van Koos Brander uit Zuidhorn, de zoon van de man op de foto.

In 2000 heeft Serge Vinkenvleugel een radiodocumentaire voor radio Drente gemaakt over de spoorlijn Assen-Stadskanaal. Ook het station van Gieten wordt aangedaan. Het is een leuk verhaal om nog eens te beluisteren! - Helaas heeft RTV-Drenthe deze link verwijderd. Jammer!

(2006-10) Helaas werkt deze link niet meer. Serge heeft ooit beloofd om te zien of die nog hersteld zou kunnen worden. Maar ik heb nog niet weer van hem gehoord...

(2008-04) We hebben nog wat meer foto's van het station en de overweg bij elkaar gesnaaid. 


We tuffen hier het station in...

Bovenstaande foto dateert onmiskenbaar uit de jaren zestig. Want buiten het stationsgebouw glimmen hier toch ook een paar mooie jaren zestig burgermanauto's: een Ford Anglia (van Harry Potter hadden we nog niet gehoord!) en een Opel Kadett

Het was op zoekplaatjes dat we deze foto aantroffen. Er ging weer een hele lange reeks suggesties aan de vaststelling dat dit de spoorwegovergang Stationsstraat/Gasselterweg was aan vooraf. U kunt het allemaal hier nog eens nalezen 

Het was Klamer Bos die uiteindelijk uitsluitsel gaf:
 
"Dit is inderdaad de spoorwegovergang van de Gasselterweg / Stationstraat in Gieten. Het huisje werd bewoond door de familie Klaasens. In 1998 is het gesloopt en is er een modern pand neergezet."

(2014-01) Ik had me de trein in Gieten altijd voorgesteld als een klassieke Western-film-trein. Een locomotief met veel stoom en gefluit en daarachteraan dan een aantal wagons.  Maar Henk Bos kwam wel met een heel verrassende foto. Hij heeft hem zelf gemaakt ergens in de jaren zestig. Toen was er al geen personenvervoer meer. Dus dit zal wel een speciale gelegenheid zijn geweest: een hondenkop op station Gieten!

Personentrein op station Gieten

(2015-11) Soms roepen we maar wat. Zo dacht ook Eef Hartman, die begreep dat wij wel de klok hadden horen luiden maar niet wisten waar de klepel preies hing. We werden door hem technisch gecorrigeerd.

Want deze trein op de foto is helemaal geen hondekop (aka Mat'54): dit is namelijk een elektrische trein, dat wil zeggen dat hij bovenleiding nodig heeft. En we weten dat dat op de spoorlijn Assen-Stadskanaal nooit een bovenleiding is geweest. Daarom is dit een zogenaamde DE-3 (aka plan U), een latere (dan mat'54) dieseltreinstel (DE betekent Diesel-Electrisch, dat wil zeggen dat de diesel de stroom opwekt voor de elektrische motoren), die vanaf ongeveer 1960 instroomden voor de nevenlijnen.

De bijnaam van de DE-3 is de "Rode Duivel" en op bovenstaande foto lijken er volgens Hartman twee stellen aan elkaar gekoppeld te zijn. Volgens Hartman was dit mogelijk een NVBS (Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoorwezen) excursie, ergens voordat de lijn is in 1977 is opgebroken.

Daar denken wij dan weer anders over, want wij lazen onderwijl dit oude krantenbericht en wij vermoeden dat de trein voor deze excursie is ingezet:


Bericht uit Nieuwsblad van het Noorden
van 29 oktober 1963

Volgens Eef Hartman klopt dat weer precies, "met name omdat dit bericht refereert aan de "nieuwste trein van de NS", wat de Rode Duivel in 1963 natuurlijk was. Het (elektrische) Mat'64 kwam pas vanaf 1964 (Plan T, 4-wagen sneltrein) cq vanaf 1966 (Plan V, 2-wagen stoptrein) in dienst, dus Plan U was het allernieuwste materiaal. Wel reed ergens in het zuiden van het land (bv Eindhoven - Venlo) de TT (Toekomst Trein, het prototype voor Mat '64) al zijn testritten.

Plan V is momenteel het oudste nog in de normale reizigersdienst opgenomen materiaal, alhoewel het dit jaar wel het laatste jaar zal zijn,  gezien de voorlopige inzetplanning voor 2016. Bewaarde Plan U stellen zijn een aantal malen bij de Star (Stadskanaal rail) als museum materiaal op bezoek geweest, dat is toch niet zo gek ver van Gieten."

Nog een opmerking over dat treinstel (cq die treinstellen): een Plan U heeft minder dan 200 zitplaatsen (ca 170 2e klas en 24 1e), dus voor een excursie van 300 studentes zouden er inderdaad twee treinstellen nodig zijn geweest, wat op de betreffende foto ook te zien is.

Geen hondekop dus, maar een Rode Duivel. Dan wilt u bij dit technisch verhaal daar natuurlijk  ook wel een foto van zien.

Een Rode Duivel...

(2012-12) Vlakbij deze spoorwegovergang is ook onderstaande foto gemaakt. Je komt deze geregeld tegen in oude kaartenverzameligen van Gieten. De beschrijving komt veelal niet verder dan 'landbouwer met wipkar langs spoorlijn'.

boer-met-wipkar

In 'Ons Erfdeel' van augustus  2003, het blad van de Historische Vereniging, zegt Tonnie Knoop dat hij meer weet over deze prent uit ongeveer 1900-1905.  De man op de foto is Egbert Duursema. Hij woonde aan de Parallelweg. Op het moment van de fotoshoot was hij bezig met het vervoeren van stenen voor Udema. Het huisje op de achtergrond staat waarschijnlijk aan de Kleine Kamp.

Tonnie weet uit overlevering te vertellen dat Egbert bij thuiskomst erg uitgelaten was geweest vanwege het feit  dat hij, zoals hij zelf zei 'op petret komm'n was'. En trots was men in de familie: jarenlang heeft de foto op de schoorsteenmantel gestaan bij de familie Duursema.

(2009-09) Het is toch altijd weer verrassend dat door de plaatsing van een dergelijke foto weer een hele hoop nieuwe genealogische gegevens boven water komen. We kregen een mail van Ebbel Brands:

"De foto van de overweg in Gieten laat het huis zien dat mijn grootvader, de kleermaker Ebbel Brands in 1909 heeft gebouwd. Samen met zijn vrouw Martha Dijkhuizen. (een dochter van Tije Dijkhuizen en Frouwe Veenhuizen, zuster van o.a. smid Harm Rijkent en stelmaker Roelf Dijkhuizen.) Als de foto inderdaad uit ongeveer 1920 stamt, dan zou de vrouw in de deuropening mijn grootmoeder kunnen zijn, met een dochter Grietje, te dier tijd zo'n stuk of 10 jaar oud. Mijn opa heeft daar tot ongeveer 1954 gewoond. Hij heeft het huis verkocht aan de mensen die in een klein boerderijtje achter het huis woonden. (strodak en lemen vloer herinner ik me.) De vrouw heette Jantje; of de achternaam Klaasens was, weet ik niet."

(2009-09) De spoorwegovergang was een markant punt in Gieten. Als we het spoor volgden in de richting van Gasselte, dan passeerden we nogmaals een markant punt. Het was de spoorbrug. Het was ons stukje buitenland in Gieten: een brug over een ravijn! De heer Huizer, indertijd wonend in de Julianalaan, maakte onderstaande foto rond 1950

(2009-10) Plaatsen we de vorige keer de bovenstaande foto van de spoorbrug, een maand later kunnen we u een krantenfoto laten zien uit 1905. De brug was toen in aanbouw.

(2012-12) Weliswaar is het spoor verdewenen, maar de spoorbrug bestaat nog steeds.  En hoe! Eerder dit jaar is de brug helemaal vernieuwd in de oude stijl. Goed gedaan! Klamer Bos stuurde ons de foto's toe.

Spoorbrug Gieten

 

spoorbrug Gieten

(2013-04) Geke Florijn-Zikken uit Ruurlo heeft na het lezen van deze pagina een persoonlijke herinnering:

"Leuk te lezen over het station van Gieten. Voordat wij in 1965 in Gieten kwamen te wonen woonden wij eerst in Annen. We gingen dan met de bus naar Gieten en moesten bij het stations-koffiehuis uitstappen. We liepen dan tussen het station en de winkel van Udema bij het spoor langs naar de Zijtak waar Opa en Oma Zikken woonden.
Wie weet nog de namen van bewoners van het station? Volgens mij heeft een neef van mijn (Hendriks) vader er gewoond. Ik zit dan nu wel erg diep in mijn geheugen te graven. Ik kan me nog heel goed heugen dat als wij daar op bezoek waren en er een trein langskwam dat ik dan op de vensterbank zat omdat ik dan boven op de trein kon kijken en je voelde het huis schudden. Maar dat zal voor 1962 zijn geweest. Later zat deze Piet Hendriks op het station in Tynaarlo".


Ook kregen we naar aanleding van deze pagina een reactie van Wim Mensinga. Hij heeft een website over allerlei Noordelijke spoorlijnen, ook over de NOLS. Deze Wim wil graag een keer praten met mensen die zélf nog met deze trein hebben gereisd. Je kunt hem mailen

Voor op- en aanmerkingen of voor uw verhaal of herinnering ten aanzien van deze locatie doet u een e-mail in de brievenbus van "Het collectieve geheugen":