Woltman-museum

'Roel Woltman aan de Brink'

Het Woltman-Museum opent een dependance aan de Brink. Want daar was het bedrijf van Roelof Woltman gevestigd. Van Roelof Woltman jr. uit Emmen kregen we deze foto's uit het familiealbum. Het geeft een aardige kijk op de ontwikkeling van de door de jaren heen gebruikte auto's.

 

Deze foto is een beetje onscherp. Maar het is onmiskenbaar een DOMO-auto. Weet u waar dit is? Het is bij de spoorwegtunnel bij de Coveco in Assen.

(12-2006)  Volgens Ben Jonker is deze auto een Studebaker of Chevrolet uit 1940-1950. Ben meent ook dat de spoorwegtunnel in Assen veel later is gebouwd. Daarvoor was het een normale spoorwegovergang met bomen. Hij vraagt of het niet  Meppel zou kunnen zijn.

(01-2007)  Volgens Geert Fransens is dit viaduct op de Oude Rijksweg Mappel - Staphorst. Er waren indertijd twee van dergelijke viaducten bij Meppel. En de truck is volgens hem zeker een Chevrolet.

Volgens Roelof was dit een Henschel in de buurt van Zwolle. Maar daar zijn we toch niet helemaal zeker van. 

We hebben de grill van de truck op de foto even uitvergroot en er een oude Henschel als vergelijking naast gezet. Die van Woltman lijkt ons meer op een Mercedes Benz - Wat zeggen de deskundigen??

(12-2006) Ben Jonker zegt: "De afgebeelde truck is zeker geen Henschel, een Mercedes lijkt mij waarschijnlijker."

 



De nog jonge Albert Pronk poseert in zijn kenmerkende stijl naast een Volvo: dat is op sandalen en het ene been over de andere, de ene hand 'losjes' op de truck en de vrije hand in de zij.

 

Woltman bij Wolthuis op bezoek geweest?

(12-2006)  Zowel Klaas Woltman als Ben Jonker melden ons dat Woltman niet bij Wolthuis op bezoek geweest is, maar bij Bulthuis in Groningse Noordwolde. Bulthuis was een carrosseriebedrijf. Elke auto die bij Bulthuis is voorzien van een cabine of laadbak werd voor de aflevering gefotografeerd. Zo dus ook deze nieuwe Volvo van Woltman.  

(01-2007)  Geert  Fransen hierover:"De trucks werden gehaald bij de Nebim in Den Haag. De chauffeurs zaten op een groentekistje op het chassis en werden naar de cabinebouwers gebracht. De ene was Bulthuis Noordwolde en de andere in het noorden was Vogelzang in Bedum. Mijn vader G. Fransens heeft er zo verschillende gebracht. De Scania werden bij Beers in Rijswijk gehaald."

 

Dit is Albert Pronk op het terrein van de DOMO fabriek in Beilen

En hier heben we Pluto! - Pluto was de bijnaam van chauffeur Geert Everts.

Quo Vadis? - Scania Vabis!

Roelof Woltman heeft ook een DAF gehad. Ook deze is in de kenmerkende geel-rode bedrijfskleur gespoten. Maar ja, de kleuren zijn op een zwart-wit foto niet zo goed te zien. De dochter van Jan Pruim uit Weerdinge fleurt de auto extra op. Ze vond het kennelijk wel stoer om als een heuse fotomodel op de truck te poseren. 

 


Willem Woltman, zoon van de oude Roel, poseert voor een Scania.  Hier zijn de geel-rode bedrijfskleuren wel goed te zien.

 

Albert Pronk is wat ouder geworden, maar poseert nog immer in zijn kenmerkende stijl naast een Volvo: dat is op sandalen en het ene been over de andere, de ene hand 'losjes' op de truck en de vrije hand in de zij.

Het is licht winter in Gieten. De sneeuw ligt als poeder op de oprit aan de Oude Groningerweg.

Het bedrijf van Roel Woltman werd in de jaren zeventig (?) overgenomen door Boonstra. 
Echter het transportwezen zit een Roelof Woltman blijkbaar in de genen. 
Junior kocht zijn eigen auto's, waarvan hieronder zijn eerste en derde zijn afgebeeld. 

 


Worden de trucks steeds groter of de chauffeurs steeds kleiner??     

(03-2007) Jaap Terpstra werkte bij Roel Woltman. Hij zet hier wel trots een sigaretje in de brand met zijn mooie hoedje op, maar hij is het bewijs dat chauffeurs ook wel eens uit het goede spoor raken. Hij reed zijn auto tijdens de aardappelcampagne deskundig de sloot in...

 

 

Voor op- en aanmerkingen of voor uw verhaal of herinnering ten aanzien de transportauto's  doet u een e-mail in de brievenbus van "Het collectieve geheugen"


Terug naar de hoofdingang van het Woltman-museum.