Brink - 8c
The House en de publiciteit

Eerder is al eens besproken dat er in The House doorheen de jaren van alles georganiseerd werd. Maar er was nooit veel geld voorhanden om er gelikte publiciteitscampagnes tegenaan te gooien. Toch lieten de jongeren zich er niet door uit het veld staan...

In de jaren zestig speelde in The House in het achterzaaltje, het voormalige catechesatiezaaltje van de dominee, de Asser popband Sound of Ymker. De band van de gebroeders Imker, waarvan één vorig jaar is overleden en toen nog steeds beroemd was. Niet als popmuzikant, maar als zwerver: Tokkel

In the House werd de gewone verfkwast ter hand genomen een stuk papier gepakt, en ziehier het resultaat. Deze foto is trouwens afkomstig van Klamer Bos.

In het midden van de jaren zeventig werden er goedkope popavonden gehouden onder de naam talentenjacht. Ze waren een tijd lang befaamd in Drenthe en omgeving. Vanaf 's middags streden allerlei bands om de overwinning.
Men wilde wel wat professionelere 'affiches' Iemand van de jongens werkte op een drukkerij. Het moest goedkoop en DTP bestond nog niet. Daarom kon men in dat jaar over deze mooie parel beschikken, in een formaat van 50 x35 cm. Zie ook hoe speels en subtiel de 't' van de regel springt

 

Natuurlijk werden ook de kranten aangezocht en de talentenjachten trokken inderdaad de aandacht.

Van Jan Karstens uit Groningen ontving dit bericht uit de krant, volgens Jan uit 1971. Maar wij denken eerder aan 1973.


Zie daarnaast ook het
verslag van de eerste talentenjacht in 1973, met foto. Wie herkent u allemaal op de foto??

 

Maar nieuwe marketing- en publiciteitstechnieken bleven ook door de jongeren niet onbeproefd. Met de stencilmachine bij de hand werd het vlugschrift bij een agressieve publiciteitscampagne als middel ingezet. Om 'kwart over het uur' waren op de Brink jongeren actief om deze flyer in de gado-bussen te slijten. (Als u dit aanklikt, dan moet u in het nieuwe scherm even met uw muis in het document gaan staan, en dan op het vierkante vergrotingssymbool klikken om de vergroting te zien- weer een nieuwigheid!)

Let op de subtiele passage dat men wel heel goed in de gaten had dat het vlugschrift met de belastingcenten van de busreiziger werd betaald, en of ze maar alsjeblieft zuinig wilden zijn op deze flyer en deze dus zoveel mogelijk aan anderen wilden doorgeven.

Naar ik aanneem zullen de jonger wel gelikte en flitsende video en flash animaties inzetten voor hun marketing. ...of hanteert men nog steeds de gewone verfkwast??

 

Voor op- en aanmerkingen of voor uw verhaal of herinnering ten aanzien van deze locatie doet een e-mail in de brievenbus van "Het collectieve geheugen":